איך להצליח במבחנים בבתי הספר היסודיים?

מאז ומתמיד כל מערכת החינוך מושתת על קבלת ציונים. זו הדרך המקובלת להעריך תלמידים על טיב הידע שלהם ועל הספקם הלימודי. יש הטוענים כי באמצעות מבחנים אפשר לתת מוטיבציה ללמידה ו"להכריח" תלמיד ללמוד, אפילו שהוא לא מתחבר למקצוע ולחומר הנלמד. מנגד, יש הסבורים כי ביצוע עבודות ופרויקטים זו השיטה שיותר מתאימה למערכת החינוך כיום.

איך למידה לפני הבחינה יכולה לתרום לילד? איך המבחנים תורמים ללמידה? איך להצליח במבחנים בבתי הספר היסודיים? ועוד שאלות מסקרנות נפרט בהמשך.

 

האם קיים מאגר של מבחנים לבית ספר יסודי ואיך הוא יגרום להצלחה?

אם אתם עומדים לבצע מבחנים לבית ספר יסודי, תדעו כי עומד לרשותכם מאגר ארצי עם מבחנים שונים הכוללים גם מחווני בדיקה והסברים.

בתוך אתר מבחנים לבית ספר יסודי תוכלו למצוא מבחנים אשר פותחו על ידי וועדות מומחים בתחומים רבים תוך שיתוף פעולה עם נציגים מטעם הפיקוח המקצועי על כל תחומי הדעת שדורש ללמוד משרד החינוך.

ככל שתתרגלו יותר מבחנים בכלל המקצועות, כך הדרך להצלחה תהיה קלה יותר.

איך להצליח במבחנים בבתי הספר היסודיים

איך המבחנים לבית ספר יסודי תורמים ללמידה?

מבחנים לבית ספר יסודי הם תורמים ללמידה, בין אם הלמידה לטווח הארוך או ללמידה בטווח הקצר. ישנם אנשים שאומרים שאם לא היו כלל מבחנים, לא הייתה מתרחשת למידה. לפני שאתם ניגשים ללמוד את החומר למבחן, תצטרכו ללמוד איך ללמוד נכון.

הדבר הראשון שהכי נחוץ כדי ליצור למידה הוא ארגון הזמן. כשיש לכם בסדר עדיפויות את הסמן הנחוץ לכם כדי ללמוד, כך לא תהיו בלחץ ללמוד, אלא תוכלו ללמוד בנחת והלמידה תהיה יותר אפקטיבית.

בתום הלמידה יערך מבחן אשר יוכל לתת לכם פידבק עבור האופן בו למדתם, יעילות הלמידה ואילו נקודות אתם צריכים לשפר.

לדוגמה מבחן באנגלית לכיתה ו', אם תלמיד ענה נכון על חלק מהשאלות וחלק לא, תוכלו לנתח את המקומות בהם שגה ולחזק אותו היכן שהוא חלש יותר.

 

איך יכולות הלמידה של התלמיד משפיעים על הצלחתו במבחנים?

תלמידים בכל מסגרת החינוך אשר נדרשים לעמוד בפני מבחנים, ניגשים אליהם כשהם מרגישים שנמאס להם, החומר משעמם אותם ותחושת הפחד מהכישלון מלווה אותם תמיד. מבחנים לבית ספר יסודי, הם מעולם לא היו משעשעים במיוחד.

גם אם המבחן יהיה קל ממש והתשובות ישלפו מראשו של התלמיד, אין זה מעיד על כך שהוא נהנה. תהליך הלמידה קורה תוך פחד ומעקב הדוק של ההורה על הילד כדי שישב וילמד. שיטת המבחנים היא האהובה ביותר על המורים מהסיבה שהיא משקפת באופן ברור את מצבו של התלמיד מבחינת ידע.

לדוגמה, מבחן בחשבון לכיתה ה' כולל בתוכו מספר נושאים אשר מראים את נקודות התורפה והחולשה של התלמיד וגם את הנקודות החוזקה שלו.

 

איך לעזור לילד ללמוד טוב לפני המבחנים בית הספר?

מבחנים לבית ספר יסודי הם בהחלט נושא רגיש ואפילו קצת מפחיד. החיסרון הוא שבבית הספר לא מלמדים כיצד ללמוד, לכן למידה איך ללמוד צריכה להגיע מהבית, בעזרתכם, ההורים. נגיד שיש לילד מבחן במדעים לכיתה ו' והוא מבקש את עזרתכם ללמוד אליו.

דבר ראשון אתם צריכים להסביר לו כיצד עליו ללמוד ולהתחיל בסידור מקום עבודה מתאים אשר יוגדר רק ללמידה ולא לשום דבר אחר. הוא צריך להיות מואר, מאוורר ונעים ללמידה.

לאחר מכן, עליו להציג את כל החומר שנדרש למבחן. לאחר שיהיה לו את כל החומר שהוא צריך לבחינה הוא יוכל למפות אותו ולחלק אותו לנושאים, תוך התחשבות בחלוקת זמנים. כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית, רצוי ללמוד בפעימות קצרות וכמות גדולה של חזרות.

מומלץ לציין בפני הילד שעליו להתחיל מהקל אל הכבד. כלומר להחיל מהנושא שהוא הכי לא בקיא בו ולהמשיך עד לנושא שהוא שולט בו היטב. אין צורך להגביל בהפסקות, הן דווקא מאוד רצויות למען שימור הכוחות והמוטיבציה.

לאחר כל אלו המליצו לו ללמוד עם חברים או איתכם כדי שיראה שהוא מצליח לשלוף את החומר היטב.

מאמרים נוספים

בהצלחה - אתר המבחנים של ישראל

אתר בהצלחה הוקם בכדי לעזור לילדינו להצליח בלימודים ובבחינות המתקיימות בבתי הספר של מערכת החינוך בישראל וזאת ע”י אימון ותרגול של פתירת מבחנים באופן עצמאי כשלב מכין למבחנים בבתי הספר.