ההשפעה של הכנה מוקדמת למבחן על התוצאה הסופית שלו

הכנה היא גורם מפתח להשגת הצלחה בכל מבחן. בין אם מדובר במבחן בבית ספר יסודי או בתיכון, במתמטיקה או באנגלית, הכנה מוקדמת משחקת תפקיד מכריע בקביעת תוצאות המבחן הסופיות. במאמר זה נבחן כיצד הכנה אפקטיבית למבחן יכולה להשפיע על הביצועים במהלכו. 

הכנה מוקדמת למבחנים

הכנה מוקדמת ונכונה למבחנים מקדמת הצלחה. קיימים מספר גורמים להצלחה שיישומם כהכנה מוקדמת יכולים לסייע לתלמיד בהתנהלות לפני ובזמן המבחן. ביניהם הכרות עם כל החומר, הבנתו והבנת מבנה הבחינה. ובנוסף, הנה המרכזיים שבהם:

בניית בסיס חזק

הכנה מוקדמת למבחנים מתחילה בבסיס ידע חזק. כאשר מדובר במבחנים לגילאי בית ספר יסודי מומלץ ללמוד באמצעות אתר מבחנים לבית ספר יסודי שמעביר את החומר בצורה בהירה ועורך תרגולים רבים ופרקטיים ביותר. 

בסיס חזק כרוך בפיתוח מיומנויות חשובות להבנת מושגים בסיסיים. ככל שיש בסיס טוב, כך אפשר להמשיך אחר כך לרעיונות מורכבים יותר.

הפחתת חרדת בחינות

חרדת בחינות היא בעיה נפוצה אשר עלולה לפגוע באופן משמעותי בביצועי התלמיד במהלך מבחן. הפחד להיכשל והלחץ לתפקד הכי טוב שאפשר עלולים בסופו של דבר להזיק יותר מלהועיל. ככל שתלמידים מגיעים מוכנים יותר, מרגישים שהם שולטים בחומר ומכירים מבחנים קודמים, כך קל להם להתמודד ולהפחית את החרדה המשתקת. 

כאשר מתרגלים מבחנים קודמים, מכירים את פורמט המבחן, למשל, מבחן באנגלית לכיתה ו', את סוגי השאלות שאפשר לצפות להן ואת מסגרת הזמן, מגיעים עם יותר בטחון למבחן עצמו. ובטחון משפר את הריכוז ואת יכולת החשיבה. 

הכנה מוקדמת למבחן תשפיע על התוצאה שלו

סקירה מקיפה של החומר

ככל שהחומר מסודר טוב יותר ויש זמן לעבור עליו בצורה יסודית, כך קל יותר להתכונן למבחן. כאשר מדובר בתרגול מבחן במדעים לכיתה ז', חשוב לארגן היטב את החומר, לתרגל בעיות, לחפש הבהרות למה שלא מבינים ולא להשאיר אף נושא עם סימן שאלה. 

פיתוח אסטרטגיות למידה יעילות

בנוסף לתוכן, הכנה מוקדמת של מבחנים שונים, למשל, מבחן במתמטיקה לכיתה ו', מאפשרת לגבש אסטרטגיות למידה יעילות. אפשר להתנסות בשיטות שונות ולזהות מה עובד הכי טוב עבור כל אחד. זה לא רק משפר את הביצוע במהלך מבחן ספציפי אלא מצייד את התלמיד במיומנויות למידה יקרות ערך לעתיד. 

בניית אמון 

ביטחון עצמי הוא גורם קריטי בביצוע אופטימלי של מבחנים והוא נכס יקר ערך ביום המבחן.  הכנה מוקדמת מסייעת לתלמידים להרגיש בטוחים יותר בעצמם לגבי יכולותיהם. ככל שהם מתכוננים מראש ורכשים הבנה עמוקה על נושא המבחן, מתרגלים מבחן באנגלית לכיתה ד', חוזרים על כללים וחוקים ומשננים אוצר מילים, הביטחון שלהם גדל. 

ניהול יעיל של הזמן

במבחנים תמיד יש מגבלת זמן כך שניהול הזמן באפקטיביות הוא קריטי. הכנה מוקדמת מאפשרת לתלמידים ללמוד כיצד לתכנן את זמנם בתבונה במהלך הבחינה ומבטיחה שיוכלו לענות על כל השאלות במסגרת הזמן שהוקצבה. 

לסיכום, בכל הכיתות ולכל המקצועות חשוב להתכונן מראש למבחנים. ללוש היטב את החומר על ידי תרגול, שינון, פיתוח אסטרטגיות למידה יעילות, לימוד יסודי של כל החומר וניהול הזמן בצורה נכונה. כל אלו ישפרו באופן ניכר את תוצאות המבחן הסופיות. בנוסף, התמודדות עם חרדת בחינות ובניית בטחון עצמי יאפשרו לתלמידים להגיע מוכנים ולהתמקד רק במה שחשוב, במבחן עצמו.

הכנה מוקדמת למבחנים היא המפתח למימוש מלוא הפוטנציאל הגלום בכל תלמיד ולהשגת התוצאות הטובות ביותר. לכן, מומלץ להתחיל להתכונן כמה שיותר מוקדם, להישאר ממוקדים ואז להיווכח כיצד תוצאות המבחנים נוסקות אל על.

 

מאמרים נוספים

בהצלחה - אתר המבחנים של ישראל

אתר בהצלחה הוקם בכדי לעזור לילדינו להצליח בלימודים ובבחינות המתקיימות בבתי הספר של מערכת החינוך בישראל וזאת ע”י אימון ותרגול של פתירת מבחנים באופן עצמאי כשלב מכין למבחנים בבתי הספר.