שיטות חדשניות ללמידה למבחנים לקראת השנה החדשה

לקראת השנה החדשה, תלמידי ישראל נערכים לבחינות בכל מיני נושאים וברמות שונות. בין היתר, מקצועות כמו אנגלית, מתמטיקה ועברית עומדים על הפרק. כדי לסייע בהכנה למבחנים, הנה כמה שיטות לימוד חדשניות, שכל אחת מהן מתוארת באופן שיוכל לסייע לתלמידים להתכונן בצורה יעילה ומאורגנת יותר.

לימוד ממוקד - מיקוד במשימה אחת והפסקות פרודוקטיביות

חשוב להכיר תחילה את כוחה של התמקדות במשימה אחת. המושג מיקוד במשימה אחת (מונוטסקינג) הוא חשוב מאוד בתחום של למידה אפקטיבית. על ידי התמקדות במשימה אחת בכל פעם, התלמידים יכולים לשמור על מיקוד ולעבוד בצורה יעילה יותר. זה עובד היטב בין אם מתכוננים בעזרת ספר לימוד ובין אם מתכוננים בעזרת אתר מבחנים לבית ספר יסודי. שיטה זו מפחיתה את הזמן שהולך לאיבוד תוך כדי החלפת משימות וכך היא משפרת את הריכוז.

בנוסף, שילוב הפסקות בלמידה יכול להיות רעיון יעיל במיוחד. לצד לימוד ממוקד משימה, יש חשיבות בהפסקות קבועות ומשמעותיות מסוגים שונים. פעילויות הפוגה קצרות כמו הליכה של 10 דקות או לגימת משקה קל תוך התרגעות, יכולות להגביר באופן משמעותי את רמות המיקוד והאנרגיה במהלך זמני לימוד ממושכים. 

ארגון הערות ושימוש בהן

הילדים לומדים עכשיו לקראת מבחן באנגלית לכיתה ו? זה הזמן לתת את הדעת על אסטרטגיות יעילות לרישום הערות. רישום הערות וארגון נכון חשובים מאוד להצלחה בבחינות. רישום הערות עם כותרות ברורות, רישום של נקודות למחשבה או סימון בצבעים, יכולים לשפר מאוד את השמירה בזיכרון והשליפה של מידע. ניתן להיעזר באפליקציות דיגיטליות לרישום הערות, שמציעות יתרונות נוספים, ומספקות תבניות אינטראקטיביות ומאורגנות. בנוסף, הרבה תלמידים מפיקים תועלת מארגון של טקסטים תוך שימוש בעזרים חזותיים. 

זיכרו - שימוש בהערות תוך כדי לימוד באופן קבוע מבטיח שינון עמוק יותר. שימוש בעזרים  כמו דיאגרמות או מפות חשיבה יכול גם כן לסייע בהבנת נושאים מורכבים או חדשים. 

שיטות חדשניות ללמידה למבחנים לקראת השנה החדשה

טכניקות שינון

אם הילדים עומדים לפני מבחן בעברית לכיתה ה, לא יזיק לדעת קצת על שינון יעיל. שימוש בשיטות שינון יכול לעבוד היטב אם עושים זאת נכון. ישנן מספר טכניקות שניתן להשתמש בהן ללימוד למשל,  חזרה היא שיטה וותיקה כדי לזכור רשימות של מילים חדשות או יוצאות דופן. שינון באמצעות אסוציאציות או ביטויים, עוזר להקל על זכירה של מידע מורכב יותר. בנוסף, שיטת קיבוץ המידע גם היא ראויה לתשומת לב. קיבוץ מידע למקטעים מקל על הזכירה. גם שימוש בכרטיסיות, מחזק את הזיכרון. 

שימו לב לסביבת הלמידה ולמצב הגופני 

לקראת מבחן במתמטיקה לכיתה ו או כל מבחן אחר, רצוי ומומלץ לארגן ולשפר את סביבת הלמידה. הסביבה שבה לומדים משפיעה מאוד על יעילות הלמידה יותר ממה שחושבים. חלל שקט ונטול הסחות דעת הדומה לסביבת הבחינה יכול לסייע בהיזכרות בחומר, במהלך הבחינה עצמה. התאמה אישית של אזור הלימוד יכולה ליצור אווירה מעוררת מוטיבציה ומרגיעה.

למצב הגופני והפיזי יש גם כן השפעה על ההישגים בלמידה. פעילות גופנית ביום יום, אכילה בריאה ושינה מספקת תורמים מאוד לשמירה על מיקוד ובהירות מנטלית. לעיתים עיסוק בפעילויות מרגיעות או בתחביבים מספק הפסקות להפגת מתח בזמן ההתכוננות לבחינה.

מסקנה - גישה כוללנית שתכין את הילדים היטב למבחנים 

כעת אתם מוזמנים לעזור לילדים לאמץ שיטות לימוד חדשניות שייקחו אותם להישגים גבוהים. השיטות שהצגנו, כאשר הן משולבות יחד, מספקות גישה טובה מאוד להכנה לבחינות. כך משפרים את שמירת המידע ושליפתו והופכים את תהליך הלימוד לפחות מלחיץ והרבה יותר מועיל.

 

מאמרים נוספים

בהצלחה - אתר המבחנים של ישראל

אתר בהצלחה הוקם בכדי לעזור לילדינו להצליח בלימודים ובבחינות המתקיימות בבתי הספר של מערכת החינוך בישראל וזאת ע”י אימון ותרגול של פתירת מבחנים באופן עצמאי כשלב מכין למבחנים בבתי הספר.