איך ללמוד בצורה אפקטיבית - טיפים חשובים

אם אתם לומדים למבחנים, אתם בטח כבר יודעים שכמות הזמן שישבתם מול החומר לא בהכרח משקפת את הידע האמיתי שלכם. כדי ללמוד בצורה יעילה, לא מספיק רק לקרוא את הטקסטים שוב ושוב. צריך גם להבין אותם, להטמיע אותם במוח ולזכור אותם ברגע האמת - המבחן עצמו.

אז איך לומדים בצורה אפקטיבית? איך דואגים שהזמן היקר שלכם לא יתבזבז לחינם? הנה כמה טיפים שיעשו לכם הרבה מאוד סדר בשיטת הלמידה.

 

טיפ ראשון: אל תלמדו כשאתם עייפים

כולנו מכירים את הבעיה הזו. אנחנו יושבים ללמוד כשאנחנו מתים מעייפות, ממש גמורים, ובסוף לא זוכרים שום דבר ממה שלמדנו. השיטה הטובה ביותר כדי להתמודד עם הבעיה הזו היא פשוט לישון. אל תיכנסו למיטה בשעות מאוחרות מידי, ואל תישארו בה יותר מדי זמן בבוקר. הכניסו לשגרת החיים שלכם שעות שינה מסודרות וקבועות, ותיווכחו מהר מאוד איך הלמידה שלכם הופכת להרבה יותר אפקטיבית.

כמה שעות צריך לישון בלילה?

מומלץ לישון לא פחות משש שעות בכל לילה, ולא יותר משמונה. המספר המדויק תלוי בגיל שלכם, במצב ההתפתחותי, כמה פעילות גופנית אתם עושים, וכו'. ככלל, ניתן להגיד שפעילות גופנית יומיומית (כמו הליכה או ריצה) עוזרת מאוד להירדם בלילה בקלות וגם ללמוד בצורה יעילה ומרוכזת יותר.

 

טיפ שני: היצמדו לתכנית לימודים מסודרת

תכנית לימודים מסודרת היא דבר חשוב מאוד. אם אתם קופצים מפרק לפרק בספר ללא סדר הגיוני, מן הסתם שיהיה לכם קשה להכניס את החומר לראש ולראות את ההיגיון הכרונולוגי שבו. דבר זה נכון גם למקצועות הריאליים, ולא רק להומניים. לכן, תכנית עבודה היא דבר אשר יעזור לכם להחליט מהו הסדר הנכון של חומרי הלימוד, כמה זמן צריך להשקיע בכל חלק, וכו'.

איך לבנות תכנית לימודים יעילה?

בנייה של תכנית לימודים יעילה היא אישית ביותר, ותלויה בכם ובחומר שאתם לומדים. אנחנו ממליצים להתייעץ עם חברים מהכיתה ולשאול אותם מה היא תכנית הלימודים שלהם. בנוסף, אתם בהחלט יכולים להתייעץ עם המורה שלכם, שכן הוא או היא כנראה בעלי ניסיון ויודעים מה עובד וגם מה לא.

איך ללמוד בצורה אפקטיבית

טיפ שלישי: להנות מהתהליך

תתפלאו, אבל אחד הדברים אשר הכי עוזרים ללמוד בצורה יעילה הוא פשוט הנאה. נסו למצוא בחומר דברים שמעניינים ומסקרנים אתכם, ודברים אשר מושכים את תשומת לבכם. אם תתעניינו במה שאתם לומדים, הסיכויים גבוהים יותר שגם תזכרו את זה במבחן. אנחנו מאמינים שאולי תזכרו את זה אפילו אחרי המבחן - אבל מנקודת המבט של מערכת החינוך הישראלית המודרנית, זה כבר פחות חשוב. 

 

טיפ רביעי: דברו בקול רם

לדבר בקול רם זו אחלה שיטה ללמידה עצמית. נכון, זה יכול להיות מביך בהתחלה, ואי אפשר לעשות את זה אם יש הרבה אנשים מסביב. אבל אם אתם לומדים לבד בבית, לדבר בקול רם זו שיטה נהדרת כדי להכניס את החומר עמוק לתוך הראש. דמיינו שמולכם עומד מישהו או מישהי שלא מכירים את מה שאתם לומדים, ואתם צריכים להסביר לו או לה את הכל מאפס. אנחנו מבטיחים לכם שזה יעזור מאוד. 

 

טיפ חמישי: תרגלו מבחנים מאתר בהצלחה

באתר בהצלחה, שהוא כמובן אתר המבחנים בישראל, תוכלו למצוא מאות מבחנים שיעזרו לכם לתרגל בדיוק את מה שאתם צריכים לדעת - כדי שבמבחן תוכלו להסתער על הדפים ללא חשש.

פשוט הורידו, הדפיסו, שימו טיימר בפלאפון ודמיינו שאתם נמצאים במבחן אמיתי. תודו לנו אחר כך, כשתקבלו מאה. 

 

הנה כמה מבחנים במקצועות הליבה שאנו ממליצים לכם לתרגל:

לתרגול מבחנים בספרות >>

לתרגול מבחנים בהיסטוריה >>

לתרגול מבחנים במתמטיקה >>

לתרגול מבחנים באנגלית >>

לתרגול מבחנים בעברית >>

לתרגול מבחנים במדעים >>

 

מאמרים נוספים

בהצלחה - אתר המבחנים של ישראל

אתר בהצלחה הוקם בכדי לעזור לילדינו להצליח בלימודים ובבחינות המתקיימות בבתי הספר של מערכת החינוך בישראל וזאת ע”י אימון ותרגול של פתירת מבחנים באופן עצמאי כשלב מכין למבחנים בבתי הספר.