כל תלמיד מכיר את תחושת הלחץ לפני מבחן. הדקות הארוכות מול המחברת, החזרה האינסופית על החומר, ולעיתים גם תחושה של חוסר שליטה. אבל מה שמבדיל בין תלמיד שמגיע מוכן באמת לבין תלמיד שמתקשה, אינו רק כמות השעות שהשקיע בלמידה – אלא בעיקר העיתוי שבו בחר להתחיל לתרגל.
המוח שלנו פועל בצורה הדרגתית בכל הנוגע ללמידה. כשאנחנו נחשפים לחומר לימודי חדש, הוא נכנס לזיכרון קצר הטווח. רק באמצעות חזרות מסודרות בפרקי זמן נכונים, החומר עובר לזיכרון ארוך הטווח. לכן, תרגול ברגע האחרון עשוי לעזור לזכור פרטים קטנים, אבל לרוב לא יאפשר שליטה אמיתית בחומר.
מחקרים מראים שחזרה הדרגתית, שמתחילה כמה שבועות לפני המבחן ומתחלקת למקטעים קצרים, משפרת את הזכירה ואת הביצועים באופן משמעותי. זה נכון בכל מקצוע – החל מ־מבחנים לבית ספר יסודי ועד למבחנים מורכבים יותר בחטיבת הביניים.
שלב ראשון – הבנת החומר: בתחילת הדרך יש להקדיש זמן להבנת הנושאים המרכזיים ולזיהוי נקודות חולשה.
שלב שני – תרגול מודרך: בשלב זה חשוב לפתור תרגילים או מבחנים לדוגמה. לדוגמה, אפשר להיעזר ב־מבחן באנגלית לכיתה ה או ב־מבחן במתמטיקה לכיתה ו כדי לתרגל שאלות אמיתיות.
שלב שלישי – סימולציה מלאה: כשמתקרבים למועד המבחן, כדאי לבצע חזרה בתנאי מבחן. זהו הזמן לפתור מבחן מלא כמו מבחן בעברית לכיתה ח או מבחן במדעים לכיתה ו, כדי להתרגל ללחץ הזמן.
שלב רביעי – חזרה ממוקדת: ביום שלפני המבחן כדאי לעבור על טעויות ולוודא הבנה של החומר.

שיפור הביטחון העצמי – תלמיד שיודע שהוא שלט בחומר לאורך זמן מרגיש רגוע יותר.
הפחתת לחץ – חלוקת החומר לתקופות קטנות מונעת הצטברות של עומס רגע לפני המבחן.
שיפור ציונים – תרגול ממוקד מביא לדיוק גבוה יותר בתשובות.
פיתוח מיומנויות למידה – החזרתיות מלמדת את התלמיד לנהל את הזמן בצורה חכמה יותר.
תלמידה בכיתה ה שבחרה להתחיל ללמוד שבועיים לפני המבחן השתמשה במאגר תרגולים של מבחן באנגלית לכיתה ה. בהתחלה התקשתה בזיהוי פעלים, אך לאחר מספר חזרות יומיומיות קצרות הצליחה לשפר את הדיוק בתשובות שלה והגיעה למבחן עם ביטחון מלא.
לעומתה, תלמיד בכיתה ו שהמתין ליום האחרון לפני מבחן במתמטיקה לכיתה ו מצא את עצמו מתמודד עם עומס גדול מדי. למרות שידע חלק מהחומר, הלחץ גרם לו לשכוח פרטים חשובים.
היתרון של מבחנים לדוגמה הוא שהם מאפשרים לתלמיד להתרגל לסוגי השאלות ולמבנה המבחן. באתר "בהצלחה" ניתן למצוא מגוון רחב של מבחנים מותאמים לכל שכבות הגיל, כמו מבחן באנגלית לכיתה ו או מבחן במתמטיקה לכיתה ה, שמסייעים לתלמידים להבין את רמת הקושי ולתרגל בצורה ממוקדת.
יצירת שגרה – לעזור לילד לקבוע זמנים קבועים לתרגול.
מתן משוב – לבדוק יחד איתו את התשובות ולהסביר את הטעויות.
חיזוק מוטיבציה – להזכיר לילד את ההתקדמות שעשה לאורך הדרך.
תרגול בעיתוי הנכון מבטיח שהתלמיד לא יגיע מותש. הוא יודע בדיוק מה צפוי לו, מכיר את מבנה השאלות ולא נבהל מהזמן הקצוב. התוצאה היא מבחן רגוע יותר, שבו הוא יכול להביא לידי ביטוי את כל הידע שצבר.
תרגול מוקדם ומדויק עושה את כל ההבדל. לא משנה אם מדובר ב־מבחנים לבית ספר יסודי, ב־מבחן באנגלית לכיתה ה, ב־מבחן בעברית לכיתה ח או ב־מבחן במדעים לכיתה ו – ההצלחה תלויה בעיקר בעיתוי שבו בוחרים להתחיל לתרגל.
באתר "בהצלחה" מחכים לכם מבחנים ותרגולים עדכניים שמכינים את התלמידים בצורה הטובה ביותר, ומבטיחים שהם יגיעו למבחן עם ידע, ביטחון ויכולת אמיתית להצליח.
מאמרים נוספים